Spoedgevallen

Voor spoedgevallen 's avonds, 's nachts of in het weekend kunt u ook buiten de normale openingstijden altijd een spoedafspraak maken bij de dienstdoende dierenarts via (0512) 513627 of kijk hier voor de dienstregeling en bel rechtstreeks.
Adres:
Dierenziekenhuis Drachten
De Bolder 74, 9206 AR Drachten
tel. 0512-513627
info@dierenziekenhuisdrachten.nl

Webcam

Ga naar de live webcam's

Webshop

Ga naar de webshop

Homepage

Ga terug naar de homepage

Bezoek onze facebook pagina

Gastenboek

Ga naar ons gastenboek

Algemene voorwaarden

Lees onze voorwaarden
  • Bolder 74
  • honden (1)
  • honden (8)
  • katten (3)
  • konijnen (3)
  • vogels (2)

Vaccineren is maatwerk

Honden worden als zeer gewaardeerde huisgenoten gezien. Geen wonder dus dat aan voeding en verzorging veel tijd, aandacht en energie wordt besteed. Ook de fabrikanten van diergeneesmiddelen besteden veel tijd en energie aan de ontwikkeling van steeds betere diergeneesmiddelen voor honden.
Toch zijn er nog steeds ziekten waartegen geen goede medicijnen bestaan en die dus niet of niet goed behandeld kunnen worden. Gelukkig is het mogelijk honden tegen de meest gevaarlijke en besmettelijke ziekten te laten vaccineren.

Vaccineren

Wat er na een vaccinatie gebeurt, lijkt op wat er gebeurt na het doormaken van de ziekte.
Een voorbeeld: als een hond hondenziekte doormaakt en daarvan herstelt, zal het dier gedurende een bepaalde periode beschermd zijn tegen hondenziekte. Dit wordt veroorzaakt doordat de hond weerstand (immuniteit) tegen hondenziekte heeft opgebouwd. De opgebouwde weerstand maakt het hondenziektevirus bij een volgende besmetting onwerkzaam, waardoor de hond gezond blijft. Helaas gaat het doormaken van een ziekte meestal gepaard met ernstige ziekteverschijnselen.
Als een hond wordt gevaccineerd, zal het afweerapparaat van het dier daarop reageren door afweerstoffen te maken tegen de ziekte waartegen is gevaccineerd. Het gevolg is dat de hond gedurende een bepaalde periode is beschermd.
Omdat het vaccin (verzwakte) levende of gedode ziekteverwekkers bevat zal de hond na vaccinatie niet ziek worden.

Vaccinatieschema
Wanneer is de eerste vaccinatie nodig en wanneer de herhalingsvaccinaties?
Het beste tijdstip voor een vaccinatie hangt af van verschillende factoren:
· Bepaalde ziekten komen vooral bij jonge honden voor, andere bij honden van elke leeftijd.
· Jonge dieren reageren anders op vaccinaties dan oudere dieren.
· Jonge dieren worden tot een bepaalde leeftijd beschermd door antilichamen (afweerstoffen) verkregen via de moedermelk.
· Er bestaan verschillen tussen ziekten. Tegen hondenziekte, parvo, leverziekte (adeno) en rabiës ontstaat een betere en langdurigere bescherming na vaccinatie dan tegen de ziekte van Weil en kennelhoest.
· Er bestaan ook verschillen tussen de eigenschappen van de verschillende vaccins.
· Onder bepaalde omstandigheden (pension, tentoonstelling, hondenschool) bestaat een grotere kans op besmetting.
Dit zijn allemaal redenen waarom het niet mogelijk is één, alles omvattend, vaccinatieadvies te geven. Uw dierenarts kent de situatie waarin uw huisdier verkeert, maar vooral ook de eigenschappen van de vaccins waarmee wordt gewerkt.
Bespreek daarom met de dierenarts welke vaccinaties belangrijk zijn voor uw hond en op welke tijdstippen (i.v.m. vakantie naar het buitenland, pension enz.) de vaccinaties het best kunnen worden gegeven.

Combinatie van vaccins?
Het aantal ziekten waartegen gevaccineerd kan worden neemt steeds meer toe. Gelukkig kunnen vaccins tegen verschillende ziekteverwekkers vaak worden gecombineerd. Hierdoor is het mogelijk de hond met één prik tegen meerdere ziekteverwekkers te beschermen.
Voordat vaccins mogen worden gecombineerd, wordt door de fabrikant eerst onderzocht of het afweersysteem van de hond even goed op de combinatie reageert als op de afzonderlijke vaccins. Het is vanzelfsprekend dat daarbij ook goed wordt gelet op de veiligheid voor de hond.

Wat betekent dit nu voor uw hond?

Puppies
Na de geboorte krijgt een pup met de eerste moedermelk ook afweerstoffen (maternale immuniteit) tegen de belangrijkste hondenziektes. Deze afweerstoffen beschermen de pup gedurende zijn eerste levensweken, maar zij worden langzaam afgebroken. Daarom is het belangrijk dat een pup vanaf de leeftijd van 6 weken gevaccineerd wordt zodat hij zelf antistoffen op gaat bouwen. Als een pup ongeveer 6 weken oud is, wordt een afspraak gemaakt met de dierenarts voor de eerste vaccinatie, ook wel “puppy-enting” genoemd. Meestal is de pup dan nog bij de fokker. Dit is voor de dierenarts tevens een geschikt moment om de gezondheid van een pup te controleren. Meestal wordt bij de eerste vaccinatie meteen het dierenpaspoort ingevuld. Bij aankoop van een pup is het verstandig om naar het dierenpaspoort te vragen en te informeren wanneer de eerste herhalingsvaccinatie dient plaats te vinden. Ook kan dan informatie van de fokker worden verkregen over voeding en ontworming. Neem bij twijfel in ieder geval even contact op met uw dierenarts. Bij volgende bezoeken aan de dierenarts moet u het dierenpaspoort steeds meenemen.
Meestal komt een pup op een leeftijd van 8 weken bij u als zijn nieuwe eigenaar terecht. Op 9 weken leeftijd moet een pup zijn 2e pupvaccinatie hebben en op 12 weken leeftijd zijn 3e en laatste pupvaccinatie. Voor u bieden deze vaccinaties een uitstekende gelegenheid om met uw dierenarts een aantal zaken door te spreken zoals ontworming, vlooienbestrijding, voeding, sterilisatie, castratie en uiteraard de herhalingsvaccinaties. Als alle adviezen over vaccinaties goed zijn opgevolgd zal uw pup, als deze ongeveer 12-14 weken oud is, een dusdanige weerstand hebben opgebouwd dat herhalingsvaccinaties pas na langere tijd weer nodig zijn.

De volwassen hond
Sommige mensen denken dat volwassen honden geen herhalingsvaccinaties nodig hebben. Maar dat is wel degelijk noodzakelijk. Er zijn helaas gevallen bekend van volwassen, niet of niet goed gevaccineerde honden, die aan hondenziekte of een parvo-infectie zijn gestorven of er ernstig van te lijden hebben gehad. Herhalingsvaccinaties zijn dus wel degelijk van belang om de algemene bescherming op een hoog peil te houden. Sommige honden gaan tijdens de vakantie in een pension of zij mogen mee naar het buitenland. In beide gevallen is het nodig dat er extra vaccinaties toegediend worden tegen hondsdolheid (rabiës) en/of kennelhoest.